G-RYwalizacja – cz.2

Grywalizacja w bibliotekach

Biblioteki stale szukają najskuteczniejszych sposobów reklamy swoich usług. Nic dziwnego, że sięgają po działania, które sprawdzają się w komercyjnych podmiotach. Jak więc wygląda wykorzystanie grywalizacji w bibliotekach? Oto kilka najbardziej spektakularnych przykładów.

kret

Źródło : http://www.digitalkoot.fi/

Biblioteka Narodowa w Finlandii wykorzystała grywalizację w procesie digitalizacji zbiorów, a konkretnie do poprawy tekstów skanowanych przy pomocy oprogramowania OCR. Jeśli mieliście kiedyś okazję mierzyć się z takim zadaniem, to pewno wiecie, że mało jest równie nużących czynności. Dlatego pomysł wykorzystania grywalizacji w tym zakresie okazał się genialnym rozwiązaniem. Gra – wzorowana na popularnych Angry Birds, w której użytkownik zatwierdzał poprawne, a odrzucał  nieprawidłowe fragmenty tekstu, co skutkowało zdobywaniem punktów i osiąganiem kolejnych poziomów zaangażowała ponad 100 tys. wolontariuszy i znacząco przyczyniła się do wzrostu zdigitalizowanych przez bibliotekę pozycji.

Zobaczcie jak to działa : https://www.youtube.com/watch?v=Q6CZId38Hvk

Jeśli chodzi o polskie doświadczenia z wykorzystaniem grywalizacji najciekawsze i najbardziej imponujące wydają się być działania WBP w Olsztynie. Już w 2014 roku zrealizowała ona projekt „Biblioteka – Twój czas, Twoje miejsce”, podczas którego gracze otrzymywali punkty za odwiedzanie bibliotek, poznawanie i rozwijanie ofert bibliotecznej.

W ubiegłym roku zakończono olbrzymi projekt grywalizacyjny Planeta Zapomnianych Książek. Jest to internetowa gra fabularna ukierunkowana na promowanie czytelnictwa. Polega ona na tym, że po zarejestrowaniu na stronie planeta-zk.pl gracze otrzymują dostęp do unikatowych misji i zagadek, a wykonanie każdego zadania nagradzane jest specjalną walutą Planety i odznaką. Wśród zadań do wykonania są między innymi: wizyty na imprezach kulturalnych, korzystanie z zasobów bibliotek, odnajdywanie zagubionych książek polskich autorów . Gracze tworzą również własne zadania i sami organizują akcje promujące czytelnictwo, np. na Instagramie.

planeta-zk.pl_planeta-zk.pl-3

 

 

 

 

 

 

 

Obecnie trwa kolejna edycja gry Planeta Zapomnianych Książek w nowej odsłonie strony planeta-zk.pl i tworzonej we współpracy z WiMBP w Gdańsku oraz MBO w Chrzanowie.

Fundacja To My jest również w trakcie przygotowywania platformy MamBoGram.pl  -platformy grywalizacyjnej dla organizacji pozarządowych, tworzonej dzięki wsparciu z Funduszu Innowacji finansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności i realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Platforma grywalizacyjna obejmować  będzie także cechy serwisu społecznościowego. Wydaje się, że jest to na dziś najbardziej innowacyjne przedsięwzięcie jeśli chodzi o grywalizację w polskich bibliotekach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *